lördag 12 oktober 2024

Frågan är: HUR gick det?



Som mamma har jag funderat över hur Lejonkungen skulle klara av den utmaning som hans kompisar presenterade under examensmottagningen i somras, något som lät helt galet för oss föräldrar och var anledningen till uppgiften sonen presenterades inför och på stående fot accepterade.

Lejonkungen gillar god mat, han kan betala en dyr restaurangnota om det som serveras är värt pengarna men han varken gillar eller kan slänga ihop den typen av middag själv, har aldrig varit intresserad. Så kom utmaningen som dessutom innebar att han varken fick googla eller läsa recept. Menyn sattes av kompisarna och de lovade att bidra ekonomiskt utifrån en mall de själva skapade. Utsökt middag = gästerna delar på samtliga utlägg. Godkända rätter = halva summan tillbaka. Mindre lyckade rätter = viss procent tillbaka. Total flopp = 0 kronor.

För mig kändes uppdraget som matmissbruk, att inte få fråga, googla eller läsa recept innan ... hur ska du då veta vilka ingredienser du behöver eller hur mycket??? Sonen var dock lugn, sa att det ordnar sig och vi skakade på huvudet. 

Igår ville han ha skjuts till affären och mannen skickade mig. Jag som fått veta menyn memorerade i skallen alla ingredienser och hoppades att ingen skulle missas. Blev därför imponerad när sonen plockade upp en inköpslista och på ett övertygande sätt bad mig hämta varor medan han själv gick till köttdisken för att köpa färsk oxfilé. Helt ärligt verkade han ha koll. Var kom den ifrån?



Jag vet att han inte fuskat, då han varit noga med att de oskrivna reglerna måste följas. Med fullastad kundvagn betalade han och försvann sen in på systemet. 

10 gäster, alla nästan två meter långa (män i sina bästa år) kräver stora mängder av allt möjligt. Jag väntade utanför. Min känsla hade svängt, oron över matmissbruk hade försvunnit, istället grodde en tillit att sonen faktiskt kommer att överraska alla. Efterrätten fixade han i fredags och bilden på cheesecaken visade något som kunnat vara min skapelse.

"De ska få betala", sa Lejonkungen och faktiskt tror hans mamma att det blir så. Han kommer att överraska inte bara oss, sina gäster utan också sig själv.

Här är menyn som ska göras från grunden:

  • Fördrink: Vet inte men gissar på caipirinha eller mojito
  • Förrätt: toast skagen
  • Varmrätt: biff wellington med sötpotatisklyftor, hemmagjord bearnaise samt tzatziki 
  • Efterrätt: cheesecake med mangosås/hallontopping







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar