torsdag 17 oktober 2024

Hur parkerar du människa?



Under torsdagsmorgonen så kom inte bara en utan ett antal människor till receptionen för att påpeka att "någon" felparkerat strax utanför huvudingången och inte bara det utan vederbörande hade dessutom ställt sig med nosen mot byggnaden vilket innebar att hela bilen stack ut. 

Det var som om all personal som berättade detta även tyckte att det var min/vår plikt att se till att denne någon genast flyttade sin bil. Jag kollade med en kollega som sa att det inte var så. Lyssnade därför på de upprörda som konstaterade att ingen kunde ta sig fram (vilket var en riktig tolkning) och hur skulle det gå om utryckningsfordon behövde köra just där bilen stod???

Med bilen parkerad längs byggnaden så är det okey att stå femton minuter. Jag hoppades att denna "felparkering" var en "ställer mig här - det går så fort - är strax tillbaka" men insåg efter en stund att tidsfristen gått ut för länge sedan ...



En medarbetare hörde samtalen, sökte på registreringsnumret och ringde därefter ägaren. Denne man svarade att det inte var han utan sonen som använde bilen. Medarbetaren bad ägaren att ringa eller messa sonen för att be honom flytta bilen. Felparkeringen innebar troligtvis parkeringsbot.

Efter samtalet kom kollegan fram till mig och berättade att pappan skulle ta kontakt med sonen som just då skrev tenta. "Oj", svarade jag, "då ligger både telefon och klocka inlåst i ett skåp, det går inte att nå honom nu" 

Berättade för en tentamenssamordnare som konstaterade att hen visste vem denne någon var. En student hade kommit springande med håret på ände och precis hunnit in innan dörrarna till tentasalen stängdes.

Hela förmiddagen stod bilen på tvären, brandmännen i sina bilar kunde ta sig förbi när de skulle äta lunch och om det placerades en parkeringsbot på framrutan är i skrivande stund ytterst oklart.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar