fredag 1 december 2017

Drömmen om en vit december


December månad är här och med den nedräkning till jul, en av mina favorittider på året. Normalt sett så brukar adventsstjärnor och ljus pryda hemmet. Adventskalender med små gåvor sitta på sina utvalda platser men inte i år.

Frustrerande ...

Jag får ingen riktig "känsla". Pausknappen är intryckt. Ingen dekoration, ingen julbelysning eller annat som avviker från familjens normala vardag. Fem dagar måste vi stå ut (och ha det som vanligt).


Till veckan kommer fotografen som ska fota vår lägenhet inför kommande försäljning, behöver jag skriva mer? Vårt hem ska inte andas jul, det ska visa vardag. Bilderna ska överensstämma med lägenheten när väl visningen sker ... i januari. Så vi räknar ned, inte till jul utan till fotografen kommer. På vår agenda står städa och styla det sista, inte mycket men tillräckligt för att hålla oss sysselsatta.

Trots avsaknad av hängande väggkalendrar så löser jag gåvorna genom att lägga små paket, ett om dagen, på mannen och Lejonkungens platser vid köksbordet. Pepparkakor är bakade och glögg inhandlad. Saffransbröd står på todolistan. Allt löser sig.

Det jag saknar är snö. Stora vita och blöta flingor har singlat ned men när de nått marken så har de förvandlats till väta. Ute är det grått, smutsigt och kladdigt, långt ifrån den adventskänsla jag längtar efter så jag fortsätter att drömma om en vit december.


Hej svejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar