söndag 16 juli 2023

När du egentligen inte vill men gör det ändå



Har en känsla av att jag kommer att få mardrömmar ...

Den bok jag läser är skickligt skriven och spännande men också vidrig. En kriminalhistoria eller om du hellre vill det en deckare och historisk samtidsskildring med så målande beskrivningar att jag vill blunda och snabbt skumläsa detaljerade sidor.

Boken heter 1793 och är skriven av Niklas Natt & Dag. Stockholmskildringarna är lysande men med våra mått mätt så är det liv de levde oerhört annorlunda än våra. Kroppsvätskor, alkoholmissbruk, smuts, fattigdom och misär. Ett Stockholm fyllt av lukter, ja eller egentligen stank, något vi sällan upplever som moderna 2200-människor. Rika och fattiga om vart annat där ett enkelt liv inte är något värt men samtidigt en stad där även de bättre lottade inte hade kunskap om den hygien vi ser som självklar.



Mordet är bestialiskt, mördaren ett monster och minsta lilla detalj lyser mot dig som svarta bokstäver på vit bakgrund. Varför? 

Det är mannens bok och jag tror att undertecknad gav honom den. Vet att både han och en nära vän inte orkade läsa klart, att de diskuterade språket och funderade över valet att så närgånget skildra övergreppens hemskheter. Varför?

Jag har nu läst längre än mannen gjorde och förstår att mardrömmar antagligen kommer att besöka mig. Ändå tänker jag försöka ta mig igenom den bok som fått så många priser och som blev utsedd till årets bok 2018. Bara att ta ett djupt andetag och läsa några sidor till (dagtid), för den är bra.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar