måndag 17 juli 2023

Usch ... ofräscht



Igår beslöt jag att ta en skogspromenad direkt efter lunch. Regnet var beräknat till efter klockan tre och undertecknad hade typ tre timmar till godo. Ville undersöka om det fanns smultron och kanske hallon att plocka med hem, den tanken dök visserligen upp under promenaden vilket innebar att det inte fanns något att lägga bären i, annat än mina händer.

Hittade röda och söta ljuvligheter samtidigt som ett par försiktiga droppar landade på mitt huvud. Förvånat tittade jag på himlen. Inte än, sa jag högt men dropparna blev till duggregn. Ja, ja under trädkronorna så är det lättare att hålla sig torr. Jag stannade kvar och gick längre in. Regnet som skulle komma klockan tre verkade fullkomligt strunta i den prognosen. Ett par timmar hit eller dit verkade vara en världslig sak. När undertecknad hunnit halvvägs så ökade regnet i styrka, de små försiktiga dropparna blev stora och tunga. Håret och kläderna blev blötare och blötare. Väl hemma fick alla kläder tas av och ersättas med torra.



Senare då när det borde regna sprack molnen upp och solen tittade fram. På med bikini och solglasögon! Med boken i handen la jag mig vid poolen för att läsa ... och bada. Nice.

Beslöt att byta filterpåse i breddavloppet. När jag öppnade luckan och tittade ner så var halva hinken svart/brun. Torkade alternativt blöta löv kan få den färgen om de flyter omkring och samlas i filtret. Stack ner min hand för att leta efter handtaget och kände att det var ovanligt mjukt? Drog upp handen. Tänkte på den padda som mannen nyligen räddat ur poolen. Var den död nu eller var det något annat?

Hämtade en pinne för att komma under det svartbruna. Eftersom vattnet rör sig så är det svårt att se tydligt men en klump lättade från filtret och flöt mot ytan. Det var ingen padda, det var en stor råtta!

Usch ... ofräscht.

Hämtade en liten planteringsspade och fiskade upp råttan. Visade mannen. Begravde råttan och kände mig tacksam för att jag inte kört ned hela handen och rotat runt i hinken som jag brukar. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar