lördag 1 juli 2023

Smärtan kom och gick - helt oförklarligt



Så lustigt och oförklarligt ...

Under de dagar jag vistades i norr hos mina systrar så viskade min högerhand att den kände sig "svag" och när jag senare landade på Arlanda och mannen hämtade mig så var den dessutom kraftlös. En trött, sliten och kanske inflammerad hand?

Värst var att bära eller att flytta vikten till höger handflata och tänka att jag tar stöd och lyfter mig upp. Smärtan rusade genom kroppen och jag fick backa. Morgonen därpå kunde jag knappt greppa en penna ...

Vad hade hänt?

Ofta vet undertecknad när någon muskel eller sena dragits ut eller överansträngts men hur jag än funderade så fanns det inget tillfälle som kunde kopplas till obehaget. Visserligen hade jag bundit de stora kransarna till midsommarstången och fått hålla ett fast och hårt grepp om björkslyn, hade dessutom burit med samma hand där ett krutet grepp var det enda tänkbara för att föremålet skulle ligga kvar men kunde detta vara orsaken? 

Broms- samt myggbetten var många, kunde giftet påverkat höger handlov samt området strax under fingrarna?



Hemma beslöt jag att vila handen så mycket det gick samt försiktigt undersöka exakt var smärtan strålande och hur stort problemområdet var. Beslöt att stretcha höger hand. Rörde fingrarna åt alla håll, rullade över handflata och handrygg. Placerade handflatorna mot varandra och rullade sidledes över tummarna mot handryggarna och sen tillbaka mot lillfingrarna och återigen handryggen.

På kvällen var allt obehag borta?!?

Jag hade varit beredd på att vila handen och att läkningen skulle få ta den tid den behövde men nu försvann det onda lika fort som det kommit, utan att jag egentligen förstått varför. Kunde stretchen vara svaret på mina frågor? 

Vet att fötter behöver sträckas ut men kanske jag just nu även behövde ta hand om högerhanden på samma sätt? Gissningsvis hamnade en sena i kläm och nu är den återställd men vad vet jag, annat än att min hand är lika stark och rörlig som innan midsommar. Tack för det!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar