söndag 13 september 2015

Stora hattar, bokrelease och yoga på vatten

Igår var jag trött efter fredagens program med bokrelease för novellantologin Över en höstfika (Ariton Förlag)i Stockholm. Vi var tio författare som tillsammans och gemensamt planerat och genomförde en trevlig kväll på Östra Station i Stockholm. Mycket folk, stimmigt och intensivt men roligt. Att dessutom få positiv feedback (från för mig okända människor) som sa sig både bli starkt berörda samtidigt som de upplevde en känsla av igenkännande boostade mig oerhört. Så tacksam, lycklig och trött gled jag genom gårdagen.


Projektet för dagen är att skissa på stora hattar med vida brätten. Min fotografvän Mark Harris som tagit de underbara yogabilderna i solnedgång (Frozentime.se) vill att vi leker lite mer.
Han vill fota Mias Hattar.
"Har du stora hattar?" undrade Mark.
"Ooops...nej enbart mellan och mindre... men jag kan göra!" blev mitt svar.
Som ni vet så säger jag sällan nej till lek så nu behöver jag producera lite nytt.


För ungefär två månader sen fick jag nys om yogapass på paddelboards, i vattnet. Hade ingen aning om att det gick att prova på i min stad. Jag har sett häftiga bilder från Aruba och Maldiverna men där är det ju alltid varmt både i vattnet och i luften, inte som i Sverige.
Måste testa! Regntyngd himmel, ca femton grader och en blåsvart å som såg allt annat än inbjudande ut. Hur skulle det här gå? Kanske bra att ta med extrakläder om jag druttar i?
Sagt och gjort, packade en väska med torra kläder och varm tröja. Plockade fram microfleece  och långa löpartights för att hålla värmen och slippa bli sjuk.


Vi blev en grupp på ca fem yogisar som paddlade ut och släppte ned små sänken. Ån flyter och ankringen gjorde att gruppen höll ihop. Dags att börja. Vi fick utmana brädan genom att sätta den i gungning på olika sätt. Därefter började passet på allvar och det gick förvånansvärt bra.


Så halvvägs in i klassen säger vår lärare att vi ska gå upp i brygga!
Det hade inte gruppen innan gjort, jag visste eftersom jag tjuvkikat lite.
Hon är inte klok, tänkte jag. Nu kommer vi att hamna i ån allihopa eller åtminstone jag!
Men icke sa Nicke. I gemensam trupp reste vi oss upp från ryggläge och stod kvar. Wow!!!
Jag fixade det, alla klarade posen och vår instruktör nickade belåtet.

Ingen av oss hamnade i vattnet. Alla tackade för sig med ett stort smile. Coolt att ha provat på att yoga på paddelboard, nästa gång blir det i bikini men inte i min stad.


Fotograf yoga: Caroline Beke

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar