fredag 18 september 2015

Vilken är din superkraft?

Igår fick jag veta att min systerson är inlagt på S:t Görans sjukhus i Stockholm sen några dagar tillbaka. Så sent som förra fredagen träffade jag honom på vår bokrelease på Östra Station.
Då undrade en kollega om vi var syskon! Stackars A... jämföras med den moster som just nu är exakt dubbelt så gammal.


Hur som helst så har mitt kära fadderbarn en extraordinär superkraft, den heter smärttålighet.

Förra lördagen fick han ont i magen och på nätterna hög feber. Inga värktabletter togs. A ruskade lite på sig och tänkte "det går över" men icke.
Kanske var han förstoppad? Matt och lite hängig gick han till jobbet i måndags men konstaterade att något var fel.

Mamman/min syster hade daglig kontakt med sonen. A beklagade sig aldrig och kanske var det mamman (är sjuksköterska) som fick honom att uppsöka sjukhus?

Min käre systerson promenerar in till S:t Görans och där konstaterar de att han har brusten blindtarm!
Röntgenläkaren skakade på huvudet. Han har aldrig träffat någon som själv kommit gående i finskor från akuten, någon som kan hålla sig upprätt. "Du borde vara med i en studie över smärttålighet" sa läkaren.

Självklart blev A inlagd. Operation var tyvärr omöjlig då buken fyllts med var. Just nu får han antibiotika intravenöst, direkt i blodet. "Jag är på rätt ställe men det är inte mycket action" svarar han då jag frågar.

Min äldre son som bott ihop och hängt mycket med sin kusin konstaterade kort
"Fy f-n...han har sjukt hög smärttröskel, jag vet. Han måste krya!"

Så superkrafter i all ära men de kan ha baksidor, att vara för tålig kan vara direkt livsfarligt.


Ta hand om dig/er!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar