söndag 6 september 2015

Trasigt finger och cykelkrasch

För två veckor sen kvaddade jag mitt lillfinger. Shit happens. Med badkläder och lunchmatsäck satte jag mig på cykeln precis som så många andra dagar i augusti. Personer som jag laddar batteriet med solenergi.

Den här dagen blev inte riktigt som jag tänkt mig. I byggstöket längst färden så hade någon, just denna morgon valt att lägga om cykelvägen utan att skylta. Jag som visste att kurvan längre fram var snäv saktade in men det hjälpte inte för plötsligt var allt jag såg ett järnstaket högt som ett plank. Bromsarna skrek och jag svängde om styret i sista sekund. Det tog stopp. Lite nöjd konstaterade jag att allt gått bra och bände loss cykeln ur staketet. Då såg jag mitt högra lillfinger, det var vinklat från leden och pekade åt sidan, dessutom gjorde det ont. Utan att tänka drog jag fingret rakt. Klick. En hårsnodd fick duga att spjälka ihop ringfingret med det skadade. Så där ja, tänkte jag och skickade en kärleksfull tanke till pappa i himlen. Tack, en klok kvinna reder sig själv.

På andra sidan gatan närmade sig en man med två hundar och undrade förfärat hur jag mådde? 
"Okey" svarade jag och satte mig på cykeln igen.  "Du bör nog ha koll på ditt finger" sa mannen och nickade mot mig. Jag lovade, sa hej då och cyklade iväg mot stranden. Det pulserade i fingret och någonstans inne i huvudet började en väckarklocka att ringa. Var det verkligen en god idé med sol och bad nu? Kanske är det smart att berätta vad som hänt? Om jag hade tur så kanske brorsan arbetade hemifrån? Sagt och gjort jag ringde honom. "Drog du fingret rätt själv!?" sa han imponerat och jag kände hur jag växte några cm. "Men du borde nog låta någon titta på fingret, någon som kan. Var är du? Jag kommer."

Så världens schystaste brorsa körde både mig och cykeln till vårdcentral och senare ortoped röntgen. Inget brutet bara ett ligament av. Vila och tejpa fingret, läktid 2-3 veckor. En skadeanmälan till kommunen fylldes i (för hur de hanterat omläggningen av cykelvägen samma morgon) och jag fick högt betyg för mitt eget snabba agerande.

Jag tog bilen till badet, två timmar efter olyckan fullt medveten om att jag samma kväll skulle träffa en fotograf för att ta coola yogabilder i solnedgången...



Här syns det tejpade fingret. Valet av poser fick utgå ifrån blöt sten och trasigt finger.
Mer om yoga och fotografering en annan dag.

Fotograf Mark Harris / Frozentime.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar