onsdag 16 december 2015

Sover tandläkaren gott om natten?

Motgångarna vid badrumsrenoveringen löser av varandra men vi överlever, shit happens och allt löser sig. Det är inte min stil att fastna i problem. Vi lyfter blicken, tittar framåt och finner nya vägar.


Men ... jag är frustrerad, ja till och med lite arg. Ilskan riktar sig inte mot någon i familjen, på jobbet, vänkretsen, projektledaren, hantverkarna eller leverantören utan mot ett helt annat håll.

Mannen gick med tandvärk hela helgen, han stoppade i sig värktabletter för att klara av att existera. Vill förtydliga här och nu att jag är gift med en man som inte klagar. Vissa män blir dödssjuka av en liten förkylning, inte min. Vi är av samma skrot och korn, biter ihop och vilar oss friska.


Hur som helst så fick han akuttid hos tandläkaren under veckans första dag. Arbetade fram till besöket. Tandläkaren röntgade tanden, sa att det fanns en inflammation och sprutade in bakteriedödande medel och så var allt klart. En rotfyllning bokades till slutet av januari. Besöket betalades.

Mannens smärta blev inte lindrad den blev värre och han fick stoppa i sig ännu fler värktabletter.
"Reklamera besöket", sa jag. Mannen bokade ny tid.  Mer smärtstillande och en stund på jobbet (dagen efter) innan det blev dags.

Vid detta besök konstaterade tandläkaren att tanden var fylld med var. Han borrade djupare, tömde rotfickorna, sprutade in mer bakteriedödande och skrev ut penicillin. Ny betalning.

Men hallå!!! Hur är det möjligt att missa, att inte fullfölja och göra en grundlig undersökning vid första tillfället? Hur kan man säga att i 90% av fallen så räcker den behandling som min man fick första gången?  Dessutom hade tandläkaren mage att ta betalt igen!


Min irritation kommer av att det gör ont att se någon jag älskar lida, att inte riktigt förstå exakt hur ont det verkligen gör men samtidigt veta att jag helst vill slippa den erfarenheten. En expert inom sitt område borde inte göra ett sånt misstag så att patienten lider mer efter en behandling än innan.

Gör vi misstag så ska de rättas till men då får vi räkna med att stå för kostnaden. Om jag i butiken gör fel så har kunden alltid "rätt", vi "betalar" genom att byta ut varan mot en ny eller betala tillbaka den summa som kunden lagt ut. Andra yrkesgrupper rättar till sitt klavertramp genom att göra om och göra rätt men struntar då i att skriva ny faktura.

Sover denne tandläkare gott om natten?

Igår kväll mådde mannen sämre än någonsin trots penicillin. Vi hoppas att det berodde på borrningen och den rensning som gjordes. Finns ingen möjlighet att orka arbeta för min bättre hälft. Han sover och jag hoppas att allt vänder nu. Han är värd att må bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar