onsdag 15 april 2020

Samma men ändå olika


Härom kvällen mötte jag en bekant som tillfrisknat från covid19. Intressant och nyttigt att höra om deras erfarenheter.

Att viruset drabbar människor på väldigt olika sätt blev ytterst tydligt då jag fick höra deras historia. Föräldrarna fick ordentliga influensasymtom och först tre veckor efter insjuknandet är de helt friskskrivna. Tonårssonen drabbades lindrigt med en lightvariant och var "frisk" efter två dagar. Dottern är och har hållit sig frisk, inga symtom överhuvud taget (???) och därför (efter att rådfrågat läkare) inte försatts i karantän.

Hur är det möjligt att INTE insjukna?


Spännande men samtidigt lite läskigt att inte ha en aning om du är smittbärare? Kan några redan vara immuna?

I den familjen jag beskriver är ingen i någon riskgrupp. Var och en av dessa fyra personer befinner sig i åldrarna som sägs klara viruset bäst ... men å andra sidan så vet du aldrig förrän efteråt hur just du drabbas.

Så jag fortsätter att tvätta mina händer, tänka efter innan (vad jag gör respektive inte gör) och hoppas på det bästa.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar