söndag 21 maj 2017

En kylslagen premiär


Årets första utomhusyoga i Botaniska trädgården.
Jag hade laddat för en varm och skön förmiddag i sommarhetta, det blev inte riktigt så. Den högsommarvärme som pikade igår försvann under natten och vi vaknade upp till en mulen regnhimmel.

Men hallå, det skulle ja vara fint väder hela helgen!?

Gradantalet hade hastigt sjunkit på termometern och jag blev plötsligt osäker på ifall vår utomhus yoga skulle kunna ha premiär? Tänkte regnet strila?

Dessutom stod jag inför ett helt annat klädval, långa tights, underställströja, en hoodie och så fleecejacka på det. Hann i farten glömma yogamattan och fick springa de 66 trappstegen upp innan jag kunde cykla iväg för att möta upp en kompis.

Lite råkallt och blåsigt, ungefär som maj har varit men trots att det regnat på morgonen så var marken torr. Gräsmattan utanför Orangeriet fylldes och vi blev många.


Att yoga utomhus till fågelkvitter och bakgrundsljud är magiskt och det dröjde inte länge förrän jag var lagom varm, inte svettig men heller inte frusen.

Hade stundtals besök av en myra, en jag inte ville krossa med min vikt så jag parerade och försökte dela med mig så gott det gick.

När jag yogar så blundar jag så ofta det är möjligt, sluter mig i mig själv och fokuserar. Emellanåt vill inte kroppen öppna ögonen, den vill vara kvar i sin bubbla och det är endast ovilligt som jag lyssnar till lärarens uppmaning att komma tillbaka, att fokusera blicken.

Jag har ingen aning om hur de andra runt omkring rör sig, min stund på mattan är min egen och jag njuter hundra procent även i de asana där jag får arbeta hårdare, de som är extra tuffa just för mig.


Så när vi var nästan klara, när vi landat i savasana, kom ett tunt duggregn med glest mellan dropparna. En rann sakta nedför ansiktet och jag mindes de svettiga och heta yogaklasser jag gick på för ett par år sedan. Hot yoga i 40gradig värme, klasser där jag aldrig trott att det var möjligt för mig att svettas så mycket och så konstigt! Svettdroppar som rann från hårfästet in i örat alternativt in genom näsborren!

Under 2017 års sommaryoga premiär blev jag aldrig så svettig men dagen till ära skönt varm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar