onsdag 31 maj 2017

Min vita springare


Det blev den vita cykeln som fick komma på besök till cykelverkstaden, kanske för att jag hittade den nyckeln först ... eller för att den är skönare och lättare att färdas med/på?

Tänkte att jag gör bort min todolista direkt så kan jag softa resten av min lediga dag. Låste upp cykeln och bökade ut den från dess inparkerade placering. Oops, här snackar vi skitig! Damm och pollen hade färgat den vita cykeln ljust grå. Det svarta låset hade en mörkare grå nyans och sadeln satt på sniskan. Allt jag rörde vid förflyttade smutshinnan från cykeln till mig. Fräscht? Nä ...


Promenerade sen ett stenkast, öppnade dörren till verkstaden och en klocka ringde. Innehavaren mötte mig och undrade vad jag önskade.

"Kan du kolla däcken? De behöver mer luft. Kanske är det punka, kanske inte?"
"Ska jag göra en full service?"
"Vad kostar det?"
"500 kr", svarade cykelhandlaren och jag tänkte att det var lite väl dyrt.

Vi kom överens om att han skulle kolla däcken och eventuellt byta dessa om det behövdes. Cykeln skulle vara klar för hämtning samma eftermiddag.


Ett antal timmar senare återvände jag. Däcken var pumpade men det var också allt. Jag fick veta att min vita Crescent är något att vara stolt över, allt är originaldelar trots att den har ett antal år på nacken. "Var rädd om den! Tvätta den med såpa och vatten så blir den som ny"

Min franska kompis är ingen dussinvara, önskar jag byta ut något så måste delar beställas från hemlandet. Det är heller inte okey att låta cykeln bo under tak, utomhus ... i alla fall inte över vintern. Skärpning Mia!

Jag lovade och tackade för checken av min vita pärla. Hur mycket ville han ha för besväret? Hur mycket var jag skyldig? "Ingenting ... jag har ju bara pumpat däcken"

TACK! Tror att jag ska gå tillbaka och lämna in min blå mountainbike nu när jag äntligen fått upp ångan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar