lördag 12 september 2020

Plötsligt mindes jag att vi äger en pool

Minns förra hösten när jag drog på mig Astronautens våtdräkt (som han använt de gånger han surfat) för att slippa kallbada i poolen under dammsugning inför vinterstängning. Det var då och allt gick bra trots att dräkten var alldeles för stor.

Under september har temperaturerna sjunkit och ingen har badat, i alla fall inte utomhus i vår pool. Den har fallit i glömska och inte alls fått den omvårdnad den borde.

Så råkade jag snegla på den i fredags och noterade att vi försummat det jag så högt värdesätter under varmare dagar. Oops ...

Tro nu inte att jag skyndade till undsättning, nej istället pratade jag med mannen. Vi beslöt att det är lika bra att förbereda för vinterstängning. 

Under lördagens yinklass mindes jag plötsligt åsynen av den försummade poolen och fick ont i magen. Att bara snacka duger inte, agera är vad som behövs. Mannen sköt undan taket och vi kunde konstatera att vattenkemin inte alls var vad den borde. Alger hade spridit sig ordentligt ...

Lösningen blev att chockklorera med aktivt klor. Ett pulver som sticker i näsan när jag mäter upp det men som är direktverkande. Resultatet bör visa sig idag. Kanske andra åtgärder behövs (när det gäller vattenkemin)? Om inte så låter vi poolen vintervila från och med nu.

Ha en skön söndag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar