lördag 4 maj 2019

LEGO RACERS



Hemma hos oss är det nostalgi på hög nivå. Lejonkungen har nämligen lyckats ladda ner ett av de absolut första dataspel som han och Astronauten spelade: LEGO RACERS.

Det hela började när vi bodde i vårt stora hus ute på landet och kidsen var små, kanske 4 och 6 eller möjligtvis 3 och 5 år? De satt bredvid mannen som visade hur de kunde bygga bilar och skapa sin egen outfit som förare. Att köra race var då lite för avancerat så pappan körde och grabbarna fick trycka på knappar för extra speed eller andra finesser som hemliga genvägar. En stund varje kväll satt de, turades om och hejade på mannen när han vann över "bossen".


Tiden gick och plötsligt kunde de själva designa och styra sina bilar fram till finalracen då allt gick så mycket snabbare och de fortfarande behövde pappans kunnande för att vinna.

Under sista etappen var Astronauten och Lejonkungen helt självgående, tävlade mer mot varandra än "bossen" och när de senare var och en klarade av hela spelet så utbröt stort jubel.

Ett tag senare sorg ... då de insåg att eran var över.


LEGO RACERS = kultspel. Snyggt gjort, musik som drar mig 15-20 år tillbaka. Ren och skär nostalgi. Tonerna av introt värmer i hjärtat och jag blir både glad och lycklig.

Hur gick det för mig? Tja ... testade men eftersom jag inte var "lysande bra" på en gång så la jag ner min karriär som racerförare och lät den manliga delen av familjen roa sig.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar