torsdag 4 maj 2023

Extra bred ... för stora bakdelar



Tror att det är tredje gången gillt som jag lyckats köpa "fel" cykelsadelskydd ... ett sånt där med gel som värmer i kyla och som stoppar väta från att tränga in i byxbaken (om det regnat).

Min sadel är för "stora bakdelar", det betyder extra bred. Inget jag valt själv men som undertecknad uppskattade då cykeln inhandlades. Mjuk och bekväm. Komfortabel.



För ett år sedan köpte jag nytt överdrag. Valde det största och bredaste och tänkte att allt var okey. Provade inte på sadeln, vilket var dumt ... nu är det för sent att lämna tillbaka. Sadelskyddet är för litet (men passar  till andra cyklar i vår ägo så nu ligger det i en låda och väntar) och jag är tillbaka på ruta 1, igen.

Nackdelen med min sadel är att det inte är blank och slät, vilket betyder svårare att torka av, istället är den av annat "porösare" material som suger åt sig fukt (under höst/vinter samt regniga dagar). I praktiken innebär det att även om sadeln känns torr så kan den missfärga byxbaken. Alltså, vem kom på den idén? En sadel som lämnar svarta märken. 

Nåja, det är som det är, bara att gilla läget. Får väl cykla i svarta byxor. Eller trä en plastpåse över sadeln.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar