fredag 5 augusti 2016

En oväntad present

Medmänsklighet och värme kan vara så mycket. Igår var jag med om en liten episod som satte guldkant på tillvaron.


Jag och en vän satt på ett av stadens många fik. Hon åt och jag drack en latte. Vi hade inte träffats på ett tag så det fanns massor att prata om. När maten var uppäten tände hon en cigarett.

På gågatan bredvid vårt cafébord passerar en kvinna. Hon stannar till och undrar vänligt om det finns en möjlighet för henne att köpa en cig?

Min vän ler och svarar att eftersom kvinnan frågar så snällt så kan hon få en. Tändare lånas ut och vi säger hejdå.

Fem eller tio minuter senare återkommer samma kvinna, hon tackar igen och går in på fiket. Vi (jag och min vän) fortsätter konversationen där vi slutade. Plötsligt står kvinnan vid vårt bord igen, denna gång med en cappuccino. Hon ställer ned den på vårt bord. "Ett tack igen", säger kvinnan.

"Vill du ha en cig till?", undrar min vän. "Nej, det är bra i så fall köper jag ett eget paket. Ha en skön dag.", säger kvinnan och går. Kvar sitter vi med en present i form av en god kopp kaffe.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar