söndag 15 januari 2017

En stor latte men utan mjölk!?


Fick ett tips av en arbetskompis eller ... så här var det: min kollega la ut en bild på sin latte på Facebook och berättade samtidigt att den inte innehöll någon mjölk, inte ens havre, mandel, soya eller kokosmjölk.

Okey? Men då är det väl ingen latte? Nä, kanske inte. Det spännande är att det smakar som en.


Ingredienserna talade till mig och jag kände på mig att denna latte skulle kunna vara ett nyttigare alternativ under en helgfrukost. Så fram med ägg, kokosolja och kanel. Jag bryggde en kopp espresso och mixade därefter alltihop. Resultatet såg till och med ut som en latte.

Om du vill ha större kaffemängd så brygg lagom många koppar. Vet att en del rynkar på näsan åt både det råa ägget och kokosoljan men jag lovar detta är gott på riktigt, inte låtsasgott bara för att det är nyttigare.


Ett tips bara, mixa allt länge så att hela ägget blir till skum! Jag var för snabb och kan lugnt konstatera att resultatet kan bli bättre precis som smakupplevelsen. Klumpar i botten är mindre trevliga ... Tänker att jag vid nästa tillfälle ska mixa ägg, olja och kanel först innan kaffet hälls i.

Receptet då? Här kommer det för er som är lite modigare och vill testa gränser, eller bara prova på något nytt:

1 rått ägg
1-2 msk kokosolja
0,5-1 tsk kanel
kaffe

Lycka till :)


Ha en härlig söndag!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar