onsdag 11 januari 2017

Som igår


Pratade om boktips, böcker som betytt mer än andra. En bit in i diskussionen kom jag på ytterligare en bok vilken jag läst flera gånger och som jag senare placerat i kidsens händer.

Lovade att messa titlar och författare. När jag kom hem fann jag inte den gamla trotjänare trots att jag visste exakt var i bokhyllan den borde stå. Kollade en, två och sen tre gånger men den var och förblev frånvarande. Gick in i astronautens rum och scrollade över bokryggarna, jag kan höjd och format utantill, nitlott. Men var? Fortsatte in i lejonkungens kula och där på fönsterbrädan fann jag vad jag letade efter:


Måsen berättelsen om Jonathan Livingston Seagull av Richard Bach. Baksides text:
"Richard Bach åstadkommer två ting med den här boken. 
Han ger mig Flykt.
Han gör mig Ung.
För båda är jag djupt tacksam"
Ray Bradbury

En bok om att inga drömmar är för stora och att även den minsta varelse och mest obetydliga kan utföra storverk. I love it! Fick den av en "gammal" barndomsvän. På insidan av pärmen har jag klistrat in det följebrev som min vän skrev vilket avslutas med: 
"Har den jätte-äran på 21-årsdagen!
Puss & kram Anna"

Oops, så gammal??? Det var visst inte igår ... min bok är typ jämnårig med lejonkungen som fyller just 21 år om ett par månader. 

Men hallå, var tar tiden vägen? Känns ju som igår ... för jag är ju som då. Eller kanske inte riktigt, en hel del erfarenheter rikare samt man och två söner.




.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar