måndag 9 oktober 2023

Som ett bräckligt och instabilt korthus



När vattnentemperaturen i poolen går under tio grader är det dags att stänga badet för vintern, i alla fall hemma hos oss.

Igår utförde jag en kemianalys på vattnet för att kolla värdena och de var helt okey. Beslöt att byta filter i den lilla hinken i breddavloppet på samma gång, det ställe där insekter, blad och annat samlas vilka hamnar i vattnet och flyter på ytan (tyvärr även små grodor och en och annan mus/råtta ... det har hänt). Innehållet i hinken var brunt när jag öppnade locket.

Eftersom undertecknad vet att handtaget släppt på ena sidan så är det trixigt att lyfta korgen rakt upp, det krävs tålamod och finlir. För att kunna byta filter så måste jag känna med fingrarna och hitta det trasiga handtaget. Jag stack ner handen i vattnet och började avlägsna blöta löv som låg som en hinna över filterpåsen.

Iskallt. Händerna var tvungna att turas om. Hur fingrarna än letade så kände jag inget trasigt handtag, var kunde det vara?



När hela filtret var tömt och enbart restdelar dröjde sig kvar beslöt jag att försöka vrida korgen och lyfta, det borde gå. Filtret brast men korgen släppte och när jag lyfte den så föll allt sönder! Bottnen släppte och vattnet strömmade fritt från poolen in i breddavloppet.

Oj  ... vilket flöde!

I vanliga fall skulle jag kastat mig iväg för att köpa en ny korg men eftersom pooltaket skyddar poolen från insekter och virvlande löv så är det ingen panik. Tur i oturen så är det dessutom snart dags för vinterstängning. Jag beslöt att rådfråga mannen.

12 grader, det är inte långt ifrån 10 och med de kalla nätter vi haft så sjunker temperaturen snabbare. Ny korg behövs och ska självklart inhandlas men är inte "panikprio".

Det lustiga var dock hur korgen fullständigt föll i bitar? Så mycket tyngd var det inte i korgen och trots det rasade den samman som ett korthus. Kanske ålder? Vi lär aldrig få veta ...







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar