tisdag 20 juni 2017

Plastpåse?


På jobbet har vi blivit uppmanade att fråga kunden om den behöver en påse till sina varor. Många butiker tar betalt för sina plastkassar, inte vi ... än. För miljön skull frågar vi. Önskar kunden en påse så får den om inte så sparar vi in plast. Personligen uppmuntrar jag iden. Äntligen!

Det finns många som går omkring med en eller flera tygpåsar i handväskan ifall de på impuls skulle handla något. Smart!

Igår surnade dock en kund till lite. Hon hade en stor plastkasse från ett annat klädvarumärke som hon slängde upp på disken när jag tog betalt för den vara hon köpte hos oss. Som önskat frågade jag om hon hade möjlighet att stoppa plagget i den påse hon redan hade? Kunden tittade på mig som om jag inte hade alla hästar hemma. "Varför?", undrade hon. "För miljön skull", svarade jag och tillade att vi sparade in lite plast på det viset.

Kunden tyckte uppenbarligen att jag var mer snål än miljömedveten. Hon uttryckte något om att det var konstigt att behöva gå ut med sitt inköp under armen när det tydligt fanns plastpåsar att få!


Kunden bakom henne i kön kom nu till min räddning. Hon sa att det var och är en utmärkt ide att tänka till och kanske stoppa alla inhandlade varor i samma påse, speciellt när det fanns gott om plats.

Den första kunden snörpte på munnen ännu en gång och försökte på nytt säga att jag gott kunde ge henne en påse men hann aldrig så långt innan hon blev avbruten. Kund nummer två fortsatte att prata på om miljötänk och vid kassan stod jag med en ihopvikt och betalad kofta. Kund nummer ett snörpte  på munnen för tredje gången men gav upp, tog koftan och stoppade den motvilligt i sin stora halvtomma påse.

"Tack", viskade jag till kund nummer två som fortsatte att lovorda allt miljötänk i form av insparade plastpåsar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar