måndag 5 juni 2017

Sveriges nationaldag


Hur firar "man" den?

I vår familj så har vi ingen tradition (ja mamma i himlen, du hörde rätt). Känns lite konstigt att ha noll koll.

Traditioner är viktiga, de berättar om vår historia och om vår bakgrund. En trygghet att luta sig mot och bära med sig, de berättar vilka vi är.


Nu menar jag inte att allt nödvändigtvis är bra, ingen regel utan undantag men vi kan själva välja om vi vill fira eller inte. Möjligheten att välja bort finns alltid.

När det gäller vår nationaldag så är känslan att den bör firas, att vi borde jubla över att vi bor i Sverige, i ett förhållandevis tryggt land men samtidigt så är jag på något plan likgiltig. Det finns ingen tradition, vi firar inte någon självständighetsdag, något krigsslut eller annat som verkligen förenar oss.


Egentligen kan jag tycka att Midsommar borde vara vår stora helg, den har allt det jag saknar vad gäller 6/6.

Men idag är idag och Midsommar är Midsommar. Tror att jag pyntar med svenska flaggan och kanske bakar en kaka? En sak vet jag, familjen är viktigast så jag tänker hänga med dem idag. #Familyfirst


Hoppas att du får en skön helgdag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar