onsdag 2 oktober 2019

Mordiska tankar


Igår startade jag morgonen med att leda en yinklass, veckans absolut mysigaste start av arbetsdag. Avslappnat och fridfullt. Både före och efter finns tid för samtal och skratt.

I slutet av klassen bad jag yogisarna notera sina energinivåer, sin sinnesstämning samt hur de uppfattade sin fysiska kropp, jämföra känslan med den de hade inledningsvis. Efteråt när vi packade ihop berättade en av de närvarande att allt hon kunnat tänka på under sin avslappning var mord!
"Inte speciellt yogiskt", sa hon och ursäktade sig.

För mig är alla känslor tillåtna. Vi är människor. När kvinnan sen berättade om mössen, de som invaderar hennes hus på landet. Som är supersmarta och inte låter sig luras. Möss som kryper upp i sängen, under täcket och som gnager sönder allt de kommer åt, då förstår jag att tankar på utrotning dyker upp i huvudet.


Mössen betalar ingen hyra. De bidrar inte med något som sprider glädje och lycka. De bryter sig in och konkurrerar om utrymme. Vägrar flytta ut (i alla fall inte förrän i april nästa år):

Tyvärr så går problemet inte att lösas med en katt då min vän är väldigt allergisk.
Kvar återstår en maktkamp om huset och tankar om mord störde därför avslappningen.

Även en yogi tänker mörka tankar, såklart, framför allt när det handlar om överlevnad. Denna kvinna är en  empatisk och varm person men precis som du och jag en människa, varken bättre eller sämre än någon annan.

Emellanåt inträffar det att mord planeras mitt under en yogaklass och kanske utan att du någonsin får reda på det.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar