onsdag 1 januari 2020

Den ofrivillige tomten och tvättstugan som låste in sig själv


Dags att kicka igång denna blogg igen! För det vi lovar ska vi hålla. Nytt fräscht år, nytt inlägg men samma skribent, henne blir ni inte av med. Sorry ... 😂😂

Vad har egentligen hänt under tiden jag tog ledigt? Kanske inte så mycket? Vilat i familjens sköte och återhämtat mig. Läst julklappsböcker, tagit långa promenader, yogat, undervisat, umgåtts och sovit ut. Den typen av lediga dagar som ger energi.


Ett par dagar innan julafton fick vi besök av grannen som undrade om någon av oss kunde tänka sig att vara tomte för barnbarnen. Jag och mannen så självklart JA. Små barn bör få träffa tomten, framför allt de som längtar. Jag hoppades att mannen skulle dressa om så jag kunde fokusera på julmaten men så blev det inte (av olika anledningar). En mycket omotiverad samt ofrivillig tomte gick (efter Kalle Anka) för att göra sig i ordning.

Det är inte första gången jag klär ut mig, har gjort det många gånger och i normala fall älskar jag situationen men inte i år? Kanske för att jag fick uppdraget i knät utan att själv tackat ja? Kanske för att jag trodde att mannen skulle ta jobbet? Vet inte men hur som så förvandlades min inställning när jag fick på mig de röda kläderna, jag blev tomten! Och hela "tomtandet" blev väldigt lyckat! Både ungar och vuxna hurrade. Efteråt kände jag mig sprudlande glad.


En annan händelse inträffade samma morgon som jag skulle skjutsa Astronauten till flyget, han skulle hem till sig för att fira nyår med kompisar. I vår tvättstuga fanns nytvättade kläder som sonen skulle stoppa i väskan innan avfärd. Det var bara det att dörren inte gick att öppna???

Som om tvättstugedörren låst sig själv? I baklås. Hur vi än gjorde så kunde vi inte öppna. Mannen försökte på det ena fantasifulla sättet efter det andra. Det googlades låssmed och det ringdes. Jourtid kanske skulle gå att få men långt ifrån gratis, ett dyrt mellandagsnöje som vi inte alls budgeterat för. Astronauten meddelade att kläderna fick vara, att han kan ta dessa vid annat tillfälle.

När jag senare kom hem ifrån Arlanda hade mannen lekt McIver och dörren var öppen! Problemet löst men mannen totalt utmattad ...

Vi slipper tack vare hans kreativitet dyra jourkostnader men får framöver satsa på nytt lås då hela kolven behöver bytas ut.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar