lördag 24 april 2021

En stjärtfena på näsan

Ovanför min säng hänger en liten mus med ansiktet neråt. I svansen är ett snöre fäst och den andra änden har knutits fast i en takkrok. Där tycker mannen att musen hänger fint. 

Inte nog med att jag sover med diverse kattleksaker, de bevakar mig även uppifrån ...

Om katterna ställer sig på bakbenen så kan du lattja med musen, boxa på den eller sätta klon i sidan och dra den till sig, slita sönder snöret ... det har Stanley gjort (och mannen har lagat och hängt upp på nytt).

Bara så ni vet, det är i min sänghalva det händer, myset, buset och leken.

Min hjärna sätter genast igång att associera men nu är det ingen död mus utan en nyfångad röding. Jag och brorsan har varit ute på sent kvällsfiske med pappa och när vi kommer tillbaka till släktstugan så sover våra yngre systrar.

Innan vi tagit av oss jackorna så smyger vi in i det rum där syrrorna sover. Brorsan tar tag i stjärtfenan och håller den dinglande en centimeter ovanför ena syrrans näsa sen väcker vi henne genom att upprepande säga hennes namn. 

Hon öppnar ögonen och skriker! Synen av rödingen var det sista hon väntat sig och en fisk en centimeter från näsan är inte vad hon uppskattar just då. Brorsan gapskrattar, han fick exakt den effekt som han önskade. 

Om jag inte minns fel så förslog brorsan att syrran skulle pussa på rödingen ... den kunde ju kanske bli en prins!?




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar