söndag 25 april 2021

Svartbygge ...

I ett av våra äppelträd huserar ett par skator. De har beslutat sig för att bygga bo. Ett svartbygge ... för de har varken ansökt eller fått något bygglov godkänt. Helt ärligt vill jag INTE ha ett skatbo på tomten. Grannarna har (kanske är det de som flyttar till oss?) och dessa skator är inte snälla! De styr och ställer med andra fåglar. De retar katter och är allmänt otrevliga.

Vår damm är en oas och till vilken det är helt okey att komma oinbjuden, har blivit något som skatorna tror att de "äger". De jagar bort andra fåglar, exempelvis den försiktiga kråkan som jag skrev ett inlägg om för cirka ett år sedan. (Länk till den här under)

http://miassidor.blogspot.com/2020/05/klart-krakan-ska-fa-bada.html

Till oss får alla snälla komma, de som accepterar andra och kan visa hänsyn. Frågan är om skatorna vill följa dessa regler? Ska bli spännande att se. Om inte så kanske vi blir osams (skatorna och jag) och då får de vakta sitt bo noga!


Vad gjorde jag en helg som bjöd på isvindar och låga temperaturer? Uteaktiviteter lockade inte men att löpa i skogen fungerande och gav en härlig känsla men sen räckte det med kall vind.

Istället tvättade jag alla fönster invändigt (!) vilket innebar att mannen nästan svimmade. Han städade och det tvättades.

Planterade lite frön, ställde ut den nymålade trägruppen (som fått torka inne i poolhuset) och unnande mig därefter en lång och välgörande egen yinklass.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar