torsdag 28 april 2022

Incidentrapport

Inte trodde jag att den första incidentrapport som lämnades in från ett av de tentavärds pass undertecknad arbetat på skulle gälla mig ...

Alltså!???

Inget fusk, ingen utrymning av lokal, inget bråk eller stök utan en värd som tabbar sig ... och den värden är naturligtvis jag. Suck

Vi hade 85 studenter som skrev en redovisningstenta i företagsekonomi. De får en hemlig kod mejlad så att de kan vara anonyma vid rättning. När poäng och betyg är satta checkar läraren av kod mot personuppgifter. 

Alla studenter har dock inte koll på sin kod och vi som värdar har en lista där de på plats kan få skriva av koden och föra över den på varje blad som lämnas in.

Jag råkade av någon anledning skriva fel kod till en student, ja du läste rätt, studenten var helt oskyldig och jag mänskligt klantig. Mina kollegor upptäckte dock att samma kod dök upp två gånger och anade oråd. De bad mig kolla och jag kände direkt igen siffer och bokstavskombinationen samt mindes studenten med både namn och utseende. 

Vi får inte ändra, inte ens då vi vet var felet sitter och vad som är rätt men det vi kan och ska göra är att skriva en incidentrapport. Lämna över till tentamenssamordnaren att återskapa ordning, lugn och harmoni.

Var beredd på att bli uthängd med namn men mina arbetskollegor menade att det inte är viktigt, vad som är betydelsefullt är att allt i slutänden blir rätt för studenten och läraren. 

Summa summarum så tror jag att risken att undertecknad ska göra samma misstag igen är ytterst liten. Är det något jag vet så är det att misstag är min bäste läromästare.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar