söndag 10 april 2022

Ja, jag är fast ...

När jag fyllde år fick undertecknad en bok av Lejonkungen, 732 sidor med liten tätskriven text. En bok som hyllas. San Francisco Chronicle skriver: "Makalös ... Det är inte en överdrift att kalla den här romanen ett mästerverk" och en känd svensk författare benämner den: "Årets bästa bok"

"En fantastisk, drabbande roman ... en undersökning av den största mänskliga grymhet och dess motvikt: vänskapens helande kraft ... Yanagiharas roman kan göra dig arg, uppsluka dig, ta över ditt liv"                 / The New Yorker

"Ett litet liv är en bok som har förmågan att ge varje läsare precis vad den behöver och letar efter ... Det är en så rikt berättad historia med så djupa porträtt att den känns verkligare än verkliga livet"                   / Borås Tidning

Sonen köpte denna åt mig för att han själv läser den på engelska och vill dela med sig av en mäktig och omskakande läsupplevelse, han vill att vi ska diskutera innehållet och hör plötsligt av sig var och varannan dag (!) för att få veta exakt hur många sidor jag hunnit läsa samt vad jag tycker.

Ja, jag är fast. Boken är sorglig och vacker, den är fruktansvärd och fascinerande. I skrivande stund har lite mer än en tredje del hunnit läsas och jag vill ha mer. Sonen visste vad han gjorde när han placerade boken i min hand och helt ärligt så kan jag komma på mig själv med att längta efter att vi ska återuppta diskussionen om karaktärerna och innehållet där vi slutade sist.

Mänskligt beteende, psykologi och vänskap som är starkare än blodsband berättat på ett sätt som blir vackert. Sen finns lidandet, grymheten och det destruktiva ( det som får tårarna att rinna) men hur mörkt allt än kan upplevas så finns en kärlek, vilken lyser med starkare eller svagare sken men som aldrig dör.

Så önskar du en läsupplevelse utöver det vanliga, låna eller köp Ett litet liv av Hanya Yanagihara



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar