tisdag 28 juni 2022

Dripp, dropp, dripp, dropp ...

... så skulle de senaste dagarna kunna sammanfattas, mycket har handlat om vatten. Högtryck ute och läckage inne. Som du märker så är det inte enbart poolen som strulat.

För ett par dagar sedan upptäckte jag något som såg ut som fukt (i botten av en låda som är fäst) i källartaket. Vi skruvade ur bottenplattan och fann ett elementrör vilket rostat sönder, dripp, dropp. Ingen akut kris, en hink under var vad som behövdes samt att någon (typ jag) kontaktade en VVS-kille/tjej.

Vad gäller poolpumpen så åkte jag tillbaka till butiken, där hade de ingen lust att hjälpa mig utan upprepade samma instruktioner som de gjort vid försäljning. 

Mannen trodde att jag som kvinna borde ha lättare att få hjälp men ingen regel utan undantag. Jag förklarade att vi kört fast och att vi oroade oss för att dra åt för mycket så att delar kanske skulle spricka. Sa att vi därför ville rådfråga butiken eftersom de är proffs. Detta hjälpte inte. 

Fortsatte med att vi betalat 10 000 kr men inte heller detta gjorde någon skillnad för de hade inga verktyg?! Då drog undertecknad det enda kort som fanns kvar, sa till killarna att de själva fick upprepa allt de sagt till mig till mannen. Ringde. Mannen frågade: "Är de dumma?" "Ja", svarade jag och lämnade över mobilen till den ena försäljaren. Samtalet som följde var lättsamt och vänligt. Mannen respekterades tydligen högre än jag, trots att vi sa exakt samma sak. När de pratat klart och mobilen hamnade i min hand igen försvann försäljaren med pumpen. Han lyckades skruva upp den del som fastnat. Jag tackade och han smörade rejält antagligen för att få mig nöjd, vilket kändes löjligt. 

Tillbaka på ruta ett åkte jag hem med vetskapen att vi behövde lösa dropproblemet själva. Massor av tätningstråd senare så droppar det fortfarande men den VVS-kille som ska fixa elementröret säger att han även kan täta pumpen ... på söndag.

Dripp, dropp på två ställen men båda är under kontroll och poolens cirkulationssystem är igång igen (dock under övervakning).




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar