onsdag 1 juni 2022

Mina tankar svävade direkt iväg ...

När studenter packar upp sin matsäck inför tentamen och ställer den på sin bänk så är det lätt att snegla på vad de har med sig, kan vara allt från massor av energidryck, kaffe och godis till ordentlig mat. Igår fylldes borden med mackor, kanske för att några ännu inte ätit frukost eller för att det är enkelt att ta med och äta kallt.

En student öppnade en matlåda av glas och inuti låg fyra stora limpmackor med "prickig korv" och gurka. Mina tankar svävade direkt iväg till Astrid Lindgrens karaktärer samt gamla pilsnerfilmer. Lillebror och Karlsson på taket som äter just sådana mackor ... eller Pippi ... eller någon helt annan.

När tentan var över så var också mackorna slut.

Nu kanske du frågar dig vad jag tar med? Tja oftast en dubbel rågmacka med ost, en grön smoothie, två kokta ägg och en termos med te, inget av detta luktar. Lägger du in en protest här och ropar: äggen!? Visst, kokt ägg kan lukta men om du som jag äter dessa snabbt när de tagits ur sin plast så uppstår ingen lukt. Enkel lunch som mättar och som du kan göra i ordning kvällen innan (börjar sju på morgonen så all tid är värdefull när klockan väl ringt). 

Kan bli enformigt att äta flera morgnar i rad men är mättande och duger bra för mig. Önskar att det vore möjligt att byta ut teet mot kaffe men då drar min kropp i handbromsen och jag har lärt mig att lyssna. Enbart kaffe ibland, som lyx och för njutning. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar