måndag 27 juni 2022

Vad hände sen?

Kunde du knappt sova för att du var så spänd på att få höra hur det gått med vår pool? Vill du att jag ska berätta? Om inte så kan du sluta läsa nu 😜

Precis som jag skrev härom dagen så åkte jag iväg till poolbutiken för att köpa ny pump. Höll alla mina tummar att de skulle ha på lager - vilket de hade! Kan också informera att de blev lyriska över vår pärm där alla papper är samlade, från ritningar och skötselinstruktioner till exakt vilken pump samt sandfilter vi äger. Högsta betyg fick vi var på mannen fick extrapoäng för de bilder han tagit och skickat med mig. Säljaren förklarade att förutom pump behövde nya gängor, kopplingar, tätningstråd (ser ut som grov tandtråd) samt lite annat smått och gott. Kalaset slutade på 10 000 kr.


Väl hemma (när mannen arbetat klart) så monterades pumpen ihop, vilket gick hyggligt bra. Värre blev det när den skulle på plats i pumphuset. 

Att hänga inne i och runt ett litet förråd under sommarens varmaste dag (30°) i stekande, tryckande sol är inte att rekommendera men nöden har ingen lag. Mannen skruvade och drog men hur han än försökte så droppade det vatten när vi satte igång systemet.

Borde inte allt bara fungera när man köper nytt för 10 000 kr ...

Jag sprang fram och tillbaka till en granne och lånade verktyg som vi saknade, bland annat en polygrip modell större men inte ens den hjälpte hela vägen in i mål.

På ett sätt står vi kvar på ruta ett, på annat vis så rör vi oss framåt med myrsteg. Mållinjen känns väldigt långt borta ... Vi ser ljuset i tunneln tydligt men stenar har rasat i en gigantisk hög framför oss och det enda vi kan göra är att bära bort en sten i taget.

Antagligen så får jag (under dagen) packa med mig pumpen och åka tillbaka till butiken för att be dem om hjälp. Känns så där och för dig som funderar på vattenkvalitén så är den inte längre bra.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar