onsdag 3 januari 2024

Googla, sa han



Fick en julklapp av mannen, faktiskt en som jag önskat mig och som kändes både oerhört smart samt bra att få: en återanvändbar kaffekapsel till min Nespressomaskin. Att köpa engångskapslar är både dyrt och såklart sämre för miljön, på detta sätt kunde jag njuta ännu mer och med bättre samvete.

Trodde jag ...

Skulle testa (den dyra gåvan) på juldagen men det blev inte alls som jag tänkt mig, trots att varje moment följts så blev kaffet blaskigt? Försökte om och om igen men med samma resultat. Rådfrågade Lejonkungen (som arbetade som barista I Vancouver för ett antal år sedan) och han bekräftade att jag gjorde rätt men påpekade några detaljer, vilka jag följde.

Fortfarande blaskigt?



Mannen suckade eftersom han lagt ner mer pengar på presenten än jag förstod och tyckte att den borde leverera bättre kaffe, vilket vi alla höll med om. Han som enbart dricker te försökte klura ut "felet" men fick ge upp. 

Googla, sa han.

På YouTube hittade jag en bra instruktionsfilm, en som förklarar skillnaden mellan engångs- och de nya återanvändbara, en stor skillnad är att de nya i stål inte kan fyllas på samma sätt som en engångs-, med andra ord innehåller de en mindre mängd kaffepulver vilket påverkar resultatet. Vidare så trycks de miljömässigt sämre kaffekapslarna ihop i maskinen vilket de i stål inte gör, detta betyder att de återanvändbara är mindre. Trots all matnyttig information så har jag ännu inte lyckats få till den där perfekta kaffeshoten och det känns sorgligt.

Har du kunskap om detta? Kanske tips som fungerar och som du vill dela med dig av? 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar