tisdag 2 januari 2024

Hjälp!



Igår skrev jag om en av skuggorna som vilade över vår inledande julhelg, det lutande tornet. Mannens uppfinningsförmåga och mitt tålamod gav oss segern och vi kunde efter många om och men till slut njuta fullt ut av en vacker gran som gav med sig och höll sig upprätt.

En annan skugga som på allvar la sig över mig är det faktum att undertecknad behöver avsluta all bokföring (NU!) som har med min firma att göra, den som legat i vila i stort sätt hela 2023 men som måste deklareras samt avslutas efter de regler som styr. Jag har under flera år haft samma e-bokföringstjänst och deras support har varit guld (alla gånger jag slitit mitt hår och inte fattat någonting).

Tidigt i höstas gjordes allt som var möjligt klart och under denna tid hade jag dessutom mycket kontakt med Skatteverket (för att säkerställa att jag inte snurrade till något). Supporten på e-bokföringstjänsten guidade mig så långt det var möjligt och undertecknad sparade och pausade. Bokslut, resultat- samt balansrapport genomfördes och nu i mellandagarna skulle det därför räcka med att fylla i NE-bilagan och skickas över till Skatteverket. Visade sig inte alls bli så enkelt som utlovat.

Usch, den här typen av uppgifter ger mig magont ...



I skolan var matte en av mina styrkor, framför allt problemlösning så egentligen är det knappast själva räknandet som sätter hinder för mig, snarare rädslan att göra "fel". Jag har stor respekt för myndigheter med alla sina lagar och förordningar (vilka jag lätt går vilse i) samt siffror vilka hamnar på olika konton, vet dessutom att mitt normala sätt att skjuta från höften inte passar i detta forum.

Först stämde inte mina uppgifter, vilket visade sig bero på att 2022s uppgifter dök upp. När jag startat om landade rätt siffror och NE-bilagan kunde fyllas i utan problem. Sparade ner en länk och loggade in på Skatteverket. Där ville de att jag skulle ha en speciell app. Skit i den sa mannen som hälpte mig i fjol och menade på att det borde gå att lösa. Förde istället över den fil som laddats ner och sidan svarar att det behövs ytterligare en??? Plötsligt från ingenstans så vill de ha två, inte en och jag fattar noll. En INFO.SRU ska också med men VAR hittar jag den?

Skickar mejl till bokföringstjänsten men eftersom det är storhelg så uteblev svar. Provade igen igår, samma resultat. Skickade nytt mejl med ny fråga (samma). Får ont i magen. Timmarna tickar och dagarna går, snart har jag inte längre tillgång till mitt bokföringsprogram.

Hjälp!!!



Har äntligen fått ett svar av supporten (som alltid är bra när den arbetar), tydligen räcker det med min nedladdade fil men den ska sparas till den dag deklarationen öppnas så jag får minnas alla turer och gör rätt om ett par månader.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar