lördag 11 juni 2016

Glassug och kattmynta


Svensk sommar kan erbjuda soliga dagar med bad eller som idag, regnskurar, vindbyar och lägre temperatur. När solen tittade fram beslöt jag och mannen att ta en promenad.

Några kvarter bort, i en av kullerstensgränderna finns en glassbutik. Den är liten men serverar hemgjord och väldigt god glass.

Årets premiär, tänkte vi och syftade på just denna familjedrivna verksamhet. Mums med fräscha råvaror omvandlade till sommarsvalka!

Vi flanerar iväg enbart för att upptäcka att butiken har helgstängt ... antiklimax! Det blev ingen glass. Jag föreslog nytt ställe men mannen skakade på huvudet. Ja, ja, vi har annan glass hemma.

Väl inne igen kom Tiger, han ville också ta en promenad. Koppel på och ut på innergården. Jag väljer att leda den motvilliga katten mot rabatten. Där finns midsommarblomster, kantnapeta och salvia som blommar. Motsträvigt låter Tiger mig plocka en liten bukett.


Han är inte avslappnad och nyfiken, då skulle han förstå varför jag tog honom till rabatten. Kantnapetan eller kattmynta som den också kallas fanns i våra rabatter på landet. Katterna rullade sig i den och kurade ihop sig och la sig tillrätta och vilade bland blommorna.

Det är först i trapphuset när Tiger väntar på att jag ska ta av honom kopplet som han reagerar. Jag fumlar med en hand men inser att det är lättare och kommer att gå snabbare om jag lägger ifrån mig blommorna när jag ska öppna spännet.

Tiger nosar på buketten och drar bort några blad. Jag låter honom tugga, väntar in honom innan vi tillsammans kan gå uppför de 66 trappstegen till vårt hem.


Sätter blommorna i vatten och försvinner ifrån köket i en minut, när jag återvänder sitter två katter på bordet, vid vasen. För att alla ska vara nöjda tar jag blommorna och sätter mig på golvet. Jag drar av några blad och blommor och ger till var och en av katterna. De mumsar friskt och rullar sig vällustigt över grönskan. Härligt! Alla nöjda, alla glada.

Blommor i vas är svårt hemma hos oss. Tiger och Ravelli anser dessa vara natur och tycker att de har full rätt att inspektera.

Sonen ropade nyss "Tiger har vält vasen". Så länge höll min plan. Son torkar bord och jag delar med mig ytterligare av kantnapetan varefter jag tar vasen med mig för att avsluta denna blogg.


Hej svejs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar