tisdag 16 april 2019

De häftigaste överraskningarna och de hemligaste ...


Igår skulle min pappa fyllt 88 år. En ålder som jag har svårt att föreställa honom i, för mig är han typ 40 år yngre ... så gammal som han var när cancern tog honom från oss. Min pappa, vår pappa. Morfar då och nu många år senare även farfar.

Om jag hade någon idol så var det min pappa (förutom fiktiva förebilder som Pippi, Dennis, George i Femböckerna och Modesty Blaise). Han var snäll, påhittig, oerhört kreativ, ambitiös OCH så älskade han mamma (hon som såg ut som en prinsessa/drottning). Det är viktigt att pappor verkligen respekterar och älskar sina respektive, inte minst för barnens skull. Vår pappa var en pionjär när det gällde jämställdhet och skapade tillsammans med mamma ett tryggt och tillåtande hem. Jag är så tacksam för den värdegrund de lät oss ärva.

Idag tänker jag lite extra på just pappa, han som muttrade när förste svärsonen nödvändigtvis måste fylla år samma dag! Undrar vad han tyckt om att dessutom dela den med Lejonkungen?


Det var aldrig tråkigt där pappa befann sig. Före jul var pappa det största barnet, med de häftigaste överraskningarna och de hemligaste julklapparna. Han var den som byggde snöigloos till hela kvarterets barn (inte bara oss) och som ofta gick med ett spjuveraktigt leende i mungipan.
Visst ställde han ofta krav men det gjorde att vi växte, lärde oss ta ansvar och förstå konsekvenser. Att slutföra det vi påbörjat, alltid göra vårt bästa och ständigt finnas för de som eventuellt behövde vår hjälp.

Varken mannen eller våra kids har fått möta denna grundtrygga personlighet, vilket alltid kommer att kännas sorgligt samtidigt som jag VET att pappa skulle varit stolt. Rakryggad skulle han sträcka lite extra på sig när han tänkte på något av sina fyra barn, sina barnbarn och alla respektive. Nu vakar han över oss uppe i sin himmel tillsammans med mamma och jag kan enbart inbilla mig hur mycket bus och vilka fester de bidrar med. Och massor med naturupplevelser, i form av fiske, skidåkning, vandringar eller enbart meditativ återhämtning på en sten eller kring en lägereld.

Du finns i mitt hjärta pappa, i våra hjärtan! Love you forever ❤️





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar