tisdag 6 augusti 2019

Alkalinitet och cyanursyra ...


Har några (för mig) nya begrepp och ord att bjuda på: alkalinitet och cyanursyra. Fattar egentligen inte riktigt vad de betyder men de låter livsfarliga i alla fall syran. Vad jag däremot vet är att det är viktigt att ha koll på dessa ämnen som poolägare.

Jag försöker med andra ord plugga kemi ... eller inte? Vet att jag borde och gör därför så gott jag kan utifrån mina kunskaper.


Poolkemikalkylator:
Här kan du själv räkna ut ifall badvattnet i poolen är rätt sammansatt, gäller då att mäta mängden
... fritt klor ... bundet klor ... kalkvärde ... ph-värde samt alkalinitet och cyanursyra. Detta kan du göra själv om du har rätt instrument och har du inte det så kan du lämna in vattenprov och betala för analys.

Ja, ja, det är mer arbete med en pool än jag förstått.


Mannen supportar och jobbar lika mycket (nästan) med skötseln som jag, trots att jag lovat att han inte ska behöva eftersom det är jag som badar. Och ändå på något sätt så lyckas han hamna mitt i jobbet!? Som om han halkar på ett bananskal och glider hela vägen in i mål.

Det är tur för mig att jag har en snäll man, så jag är enormt tacksam för all avlastning han står för!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar