tisdag 2 november 2021

"Mute knappen"

Tänk hur det kan bli när tekniken sätter krokben. När du tänker att allt flyter och du har full koll men inser att så inte är fallet.

För mig handlar detta om datastrul och utan att förstå det själv så låg den mänskliga faktorn bakom problemen som uppstod, med andra ord undertecknad. Suck.

Hade spelat in en yogaklass och kollade på den i efterhand (nerladdad), visste att jag gjort alla rätt och inte missat något. Så dök mannen upp för att värma tevatten och jag "muteade" inspelningen så att vi skulle kunna prata. Han gick och jag fortsatte. Arbetade i iMovie.

När videon kollades igenom så var det som om mickarna var glappa, ljudet kom och gick men var framför allt frånvarande. Tystnad. Hur hade detta gått till? Fattade ingenting ...

Micken och annan inspelningsapparatur var laddad, jag hade startat upp korrekt och genomfört efter konstens alla regler. Varför??? Hur kunde filmen vara tyst (med små glappa ljud i form av en halv mening med jämna mellanrum)? Jag kliade mitt hår.

Så gick jag tillbaka till telefonen, där var inspelningen annorlunda och ljudfilen låg där den skulle. Aha! Enkronan trillade ner. Provade att ladda ner filmen igen och nu fungerade allt. Problemet uppstod när jag "muteade".

Tro nu inte att allt blev frid och fröjd, nej, i detta skede loggade iMovie ut? Jag försökte stänga av programmet men det låste sig. Försökte starta om datorn men iMovie satte sig på tvären och omöjliggjorde denna åtgärd. 

Alltså, vill inte! Orkar inte med teknikstrul. Klickade ner iMovie och väljer att kavla upp ärmarna lite senare för att lösa problemet. Nu är det dags att gå till butiken och arbeta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar