torsdag 4 november 2021

Super power: kärlek & empati

                                           

Jag älskar superhjältar, speciellt kvinnliga. Tjejer som tänker själva, som inte tar någon skit och som med stort hjärta hjälper de som hamnar i trångmål. Kvinnor som räddar och förändrar världen.

Tror vi behöver massor av sånt nu, i alla fall jag. Krypa upp i soffan med en bok och grotta ned mig. Tända lite ljus. Dricka en stor kopp te eller latte och njuta av andra världar som ger mig massor av inspiration och kraft, som ger mig styrka att vara mitt bästa jag i min vardag.


Girlpower och Tantkraft i en salig blandning. Mod, list, vänskap över alla gränser, empati och kärlek.

Mina egna förebilder har varit få: Pippi, Modesty Blaise och George (sista i Enid Blytons "Femböcker"). Idag får jag ständigt nya, de som finns i verkliga livet samt de du hittar i böckerna och/eller i filmens värld.


Tänker att det är viktigt att tjejer uppfostras att tro att de duger precis som de är, att de har samma chanser förutsättningar som killar bara de vill, försöker och kämpar.

Nu menar jag inte att tjejer är bättre än grabbar ... förstå mig rätt. Alla är lika bra och lika viktiga. Det är bara det att det finns och funnits så många fler manliga förebilder (vilket är super för alla grabbar).

Jag är så tacksam över att jag/vi hade en pappa som visade mig/oss vägen. En bra råmodell för döttrar. En pappa som trodde och såg vår kraft, som talade om att allt var möjligt och som uppmuntrade oss att testa våra gränser. En pappa som lät mig tro att jag var lika stark som Pippi Långstrump och som drog mig på min gunghäst (Lilla Gubben) genom halva stan bara för att han kunde.


Så heja alla pappor och alla mammor som låter era barn växa upp i kärleksfulla hem, som lär era döttrar och söner att de duger precis som de är, som lär era barn vidden av respektfullt beteende, att lyssna, att det är viktigt och helt okey att säga nej och att om du gjort allt du kunnat så är det "good enought".

Följ ditt hjärta men trampa inte på någon annan. Säg ifrån om det krävs men snacka inte skit bakom ryggen. Lyssna på magkänslan och följ ditt hjärta. Alla ni vuxna som lever så är moderna superhjältar i vardagen!


Puss och kram!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar