tisdag 31 maj 2022

Nöden har ingen lag

Igår blev det en oplanerad rivstart. Jag och mannen steg upp som vanligt och förberedde frukost. I sitt gamla rum sov Lejonkungen, han som pendlar till Stockholm och som anses vara vuxen. Han sköter sig själv och kanske var det så att både jag och mannen ansträngde oss för att inte knacka på dörren och kolla vilket tåg sonen skulle med?

Plötsligt var han uppe och satte sig vid bordet. Lejonkungen åt och därefter gjorde han sig i ordning, eftersom det regnade fick han ändra sina planer. Speedy, hans eldrivna springare fick stanna hemma, det var smartare att åka buss just denna morgon.

Så gled vi åt var sitt håll, jag för att chilla med katterna en stund ovanpå sängen innan dagens program startade upp på riktigt. Hann precis in i sovrummet och hälsa på Audrey och Stanley när jag hörde Lejonkungens röst utanför ytterdörren (som jag låst).


Öppnade och fick veta att bussen åkt iväg framför ögonen på honom. "Kan du skjutsa?", frågade sonen och jag agerade direkt, bytte skor i farten, från tofflor till sneakers. "Okey", svarade jag och tog bilnycklarna i handen.

Sonen tittade beundrande på mig. "I morgonrock?"

"Japp", svarade jag och hoppades att undertecknad inte skulle bli tvungen att kliva ur bilen. Tänk om jag akut skulle behöva stanna för toalettbesök på bensinmack ... halvnaken.

Vi åkte iväg och 20-30 minuter senare var jag hemma igen. "Åkte du i morgonrock?", skrattade mannen, "men du har väl ingenting under?"

"Nä men det gick bra" (den här gången).



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar