måndag 25 juli 2022

"De borde vara instängda!"

Mötte en tant i skogen härom dagen eller om rätt ska vara rätt så gick jag förbi henne. Vi hälsade. Precis när jag glidit in framför så undrade hon om det var min katt? Jag tittade över axeln och såg en fin gråspräcklig med blått halsband snedda över stigen in i buskarna på andra sidan. "Nej", svarade jag.

"Katter borde hållas instängda", fortsatte tanten.

"Men ... vi bor ju mitt i naturen, som på landet", svarade jag "här har katterna det bra".

"De äter upp alla småfåglar!"

Tanten fortsatte och sa att bland höghusen där hon bor finns inga fåglar, tydligen var det katternas fel(?) (samt de oansvariga hussar och mattar som låter sina älsklingar gå ut). Jag lyssnade men tänkte att kanske finns det andra anledningar? Att förutsättningarna bland flerfamiljshusen blivit sämre för småfåglar, att det naturliga habitatet försvunnit? Att människor, bilar, bussar och annat låter samt tar plats och att de mindre fåglarna kanske sökt sig till andra områden?

Jag berättade att i vårt lilla villakvarter samsas hundar, katter och fåglar men det örat ville tanten inte riktigt lyssna på. Innan våra vägar skiljdes åt så avslutade hon med att säga:

"Jag hade katt för länge sedan, den fick hålla sig inne men när vi åkte till landet fick den gå ut"



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar