söndag 24 juli 2022

Ett "hot" och ett "ljug" - kan göra skillnad

Härom dagen fick vi ett mejl, både jag och mannen, han såg detta direkt och läste, sen undrade han om jag öppnat min inkorg? Svar: nej.

Jag satte mig vid datorn för att kolla all oläst e-post och hittade ett ifrån vår vägförening, det vill säga våra gemensamma grannar i villakvarteret. Visade sig att ett hus hade haft besök av en okänd man. Vad som var tydligt var hur han rörde sig, precis som om han rekade inför ett inbrott. Allt fanns filmat. Husägaren skrev att de via kameran hade de meddelat mannen att polisen var på väg och på detta sätt fått den oinbjudne gästen att lämna tomten. 

Polisen var just då inte på väg, det var ett "hot", ett "ljug" i stundens hetta men händelsen anmäldes direkt och filmen skickades. 

Här är vitsen med att ha en mejlgrupp, att kunna informera och berätta vad som iakttagits och skett så att andra kan vara observanta och själva fundera över eventuella åtgärder för att slippa stöld. Grannsamverkan. 

Mannen tänkte direkt på vår ena granne, det hus som för tillfället står tomt efter att cancern besegrade ägaren. Bilen har under en längre tid stått parkerad på tomten men efter att sönerna sist befann sig i sin mammas hus så har den körts iväg. Jag fick i uppdrag att gå till nästa granne på andra sidan om "dödsboet", vilket jag gjorde.  Där kom vi fram till att var och en av oss skulle hålla extra koll på det tomma huset samt att undertecknad skulle messa "sönerna" (alltså inte våra utan den döda grannens) och informerade om läget samt vår plan.

Det positiva (just nu) är att O-Ringen startat och att många, många människor är i rörelse. Att göra inbrott blir betydligt svårare än tidigare vilket känns rätt skönt men checkar av husen gör vi ändå precis som bestämt för vem vet? 

Det sägs ju att tillfället gör tjuven ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar