torsdag 21 juli 2022

Kanske ett skymningsäventyr?

Har beslutat mig för att boka in mig på skogssafari någon kväll, ganska snart. Tänker att Lejonkungen får vara min guide.

Kanske kliar du dig i huvudet och undrar ... safari i Sverige ... på kvällen???

Japp. Sonen och hans polare har upprepade gånger träffat på grävlingar. Enligt nära källor så är dessa djur i rörelse i skymningstimmen och samma informationskälla är dessutom helt säker på exakt var deras gryt ligger.

Att se detta djur på håll är en sak, det har vi gjort upprepade gånger när vi bodde på landet, både levande och överkörda men att möta det? 

Kidsens dagis hade en grävlingsfamilj som bodde i husgrunden (såg aldrig - hörde enbart talas om), dessa tvångsförflyttades för barnen och personalens skull.

Jag har mött grävling, en gång när jag promenerade en skog. Då pausade undertecknad sina steg och vi tittade på varandra i några sekunder innan jag fortsatte med något förhöjd puls. Fick lära mig på Lärarhögskolan att det är bra att använda stövlar med kottar, då det sägs att grävlingen biter till det knakar ...) Måste erkänna att dessa sanningar/skrönor lämnat en hel del respekt inför detta djur, inget du vill köra på med bil och inte heller hamna mellan mamma och barn. 

Men nu känner jag lusten att gå på äventyr, grävlingssafari, på lagom avstånd ifrån de kraftiga käkarna.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar