söndag 22 november 2015

Sköna söndag!

En kall, klar och solig novembersöndag i Svealand. En skön dag som tillbringas med mannen. Vi har flanerat på stan och nu stökar vi hemma. Jag adventsbakar och mannen städar, bra uppdelning. Tiger har försvunnit, in bakom soffan. Han avskyr dammsugaren. Mamma Ravelli gillar den inte heller men hon är coolare, ligger på ett skrivbord och avvaktar.


Dags för fikapaus och lite bloggskrivande. För tillfället är vi noll sociala, vi sitter i var sitt rum med våra laptops och försvinner in i våra egna världar. I´m in my zone :)

Jag som sällan bakar gör alltid undantag till jul (och födelsedagar), helt plötsligt gillar jag att vispa och knåda. Skriver listor på vad som behöver handlas och förberedas. Jag gör pepparkaksdegen från grunden men ödslar den inte till något hus. De gånger vi haft pepparkakshus har jag antingen köpt färdiga delar att montera, gjort specialdeg eller bakat på köpt deg.


Nu är jag ingen som gör allt, det är jag för lat för. Vi har inte heller något överflöd på vårt bord, inte de jular vi firar hemma. Då får alla önska vad de vill ha och så väljer vi bort resten. Ingen går hungrig från måltiderna och vi slipper slänga mat.

I år skippar vi lutfisken, den som både mamma och mannens pappa älskade. Eftersom de blickar ned på oss från himlen så låter vi någon annan njuta av den rätten. Men än är det långt till jul. Först ska det bli advent och sen december. Så en sak i taget.

Först nästa helg blir det adventsfix, glögg och kalendrar. Då får gärna snön hitta till oss också. I dagarna har vi kunnat se hur t o m Skåne har drivor av snö! De fick samtidigt som norrlandskusten, vi här mittemellan har barmark ...

För mig får det gärna snöa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar