torsdag 12 november 2015

Tandborstskada?!

Att gå till tandhygienisten är nästan som att gå till gynekologen. Jag vill gå dit för det gör gott men själva besöket är bitvis obehagligt.


Mina tänder är friska och jag har inte haft hål sen jag var tio år. Sist jag blev kallad till tandläkaren fick jag beröm! Kändes som jag vunnit någon form av drömvinst när tandläkaren berömde mig, dock svårt att ta till sig när jag vet att tandsten är något jag ständigt brottas med för att hålla tänderna så friska som möjligt.

Så jag går inte så ofta till tandläkaren, behöver inte det. Mina kallelser är främst till tandhygienisten, hon putsar, rengör och tar bort det som behövs.


På mitt senaste besök fick jag veta att jag har tandborstskador!? Kan man få det? Har aldrig hört detta tidigare. Jag har troligen borstat för hårt så att tandköttet dragit sig tillbaka på ett ställe. En skada som aldrig läker. Åtgärd är att borsta försiktigare med en mjuk borste.

Jag har lärt mig något nytt, igen.

Visste inte heller att tandstenen tas bort med ultraljud. Det är nu vi snackar obehag för det kan emellanåt ila i tanden när rengöringen genomförs. Vissa gånger går allt smärtfritt men andra gånger ligger jag på helspänn och väntar på att nästa ilning ska kännas.


Med nyinköpt tandborste (soft) och nya kunskaper önskar jag dig en härlig dag!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar