söndag 7 juni 2020

Den oinbjudna gästen


Igår stod trädgårdsfix på schemat. Vår pool behövde backspolas och dammsugas och därefter uppfräschning runt dammen. Blommorna på kanten har växt sig högre än någonsin. För att återställa ordningen behövde en del av allt det vilda tuktas.

Kvickroten är oinbjuden men det bryr den sig inte om. Spränger upp mellan stenarna och sprider sig hejdlöst i den marktäckande murgrönan. Inte okey om du frågar mig.


Skottkärran placerades vid dammen och jag satte mig på huk. Dags att börja arbeta. Drogs upp kvickroten för hand. Är glad att jag valde att rensa på det sättet (istället för att låta mannen ta bort med trimmer) resultatet blev betydligt snyggare.

Då jag såg den, årets första blommande näckros! Ljust rosa. Fler är på gång och när knopparna öppnar sig och de vecklar ut sina kronblad så blir dammen magisk på riktigt! Wow!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar