onsdag 24 juni 2020

Plan: hålla huvudet kallt


När det blir för varmt så vill inte min kropp träna (utomhus). Den vill undvika varma solens strålar, framför allt på huvudet, spelar ingen roll om jag bär keps eller hatt. Kan vara så att jag för mycket hår och dessutom för tjockt!?

Härom dagen tyckte undertecknad att hon skötte sig bra. Startade morgonen med resorb, åt och drack ordentligt samt höll mig främst inomhus på grund av arbete. Unnande mig dock två dopp i poolen under mitt lunchbreak innan jag återvände in för mer förkovring. Innan det var dags att ta bilen in till stan och den klass jag skulle undervisa så fixades det tidig middag. Mina förutsättningar för en lyckad kväll kunde knappast vara bättre.

Blev dock inte riktigt som jag hoppats och tänkt ...


Bilen var överhettad så AC arbetade hela vägen in. Såg till att det svala utblåset riktades direkt mot mitt ansikte, vilket gjorde bilturen in okey. När jag hittat parkeringsplats och började promenaden till studion slog värmen emot mig. Luften stod stilla. Det var därför ljuvligt att låsa upp dörren och mötas av de svala rummen innanför. Cirka en och enhalv timme senare var hettan på innerstadens gator lika kvav och ACn fick åter arbeta.

Min plan var att köra hem, parkera på tomten, byta väska och därefter gå för att träna. Plötsligt reagerade kroppen, den drog i handbromsen och viskade att träning inte alls var vad den önskade. Men jag som förberett mig så bra? Varför?


Laddade batterierna med russin, nötter och vätska samtidigt som jag lovade kroppen att vara uppmärksam. Varje steg jag sen tog under den korta promenaden till sportanläggningen fylldes med frågor. Varför mådde jag som jag mådde? Vart kom olusten ifrån och kroppens motstånd? Var det de återkommande svängningarna mellan svalka och hetta  som rubbat min balans?

Beslöt att se om kroppen gav tummen upp ifall jag verkligen lyssnade inåt på vad den signalerade. Vissa dagar kan motståndet lägga sig och i ärlighetens namn släppte visst obehag men inte så mycket som jag hade önskat. Efter uppvärmningen lämnade jag salen och gick hem. Duschade kallt och la mig i soffan med en återställande smoothie samt nötter. Kanske det klokaste jag gjorde den dagen. Tack vare att kroppen fick den vila den önskade så mådde jag bra morgonen efter.

Idag ska det bli +32 grader och jag har en barnyogalass i en park under eftermiddagen (läs: när det är som varmast), där finns inte så mycket skugga som jag önskar. Med andra ord behövs en bra plan för att hålla huvudet kallt ...


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar