torsdag 19 november 2020

Ack så FEL vi KANSKE haft!?

Igår ringde jag en veterinär för att rådfråga och eventuellt boka tid åt vår lilla prinsessa. Sedan jag gläntat på dörren så har katterna nöjt trippat in vid femsnåret och Audrey har hoppat upp i sängen och kissat på mitt täcke ...

Jag har inte blivit arg, istället har jag lugnt rullat ihop täcket och lagt mig ner utan. Katterna har dröjt sig kvar, helt stilla och lugna. När klockan blivit mer morgon har jag stigit upp och serverat frukost.

Varför kissar A? Har det blivit en grej? Eller kan hon inte styra blåsan just nu, i min säng, på morgonen?

Istället för att tänka att hon är en bortskämd och uppmärksamhets sökande tonåring så väljer jag att tro att allt handlar om något annat, att hon är mer av det lilla barnet som inte har rätt verktyg och som försöker göra rätt men istället blir det tokigt och fel.

Har märkt att mitt val att tänka annorlunda verkar trygga Audrey, det känns som hon försiktigt släpper efter. De senaste kvällarna har jag fått stryka hennes svans, baktassarna och längre ner på ryggen, inte länge men tillräckligt både för henne och mig. Hon rycker inte till i kroppen vid beröring på samma sätt som tidigare.

Kanske har hon någon form av urinvägsinfektion eller andra fysiska problem?

Mannen googlade "min katt har börjat kissa i sängen" och vi fick ett intressant och bra svar vilket resulterade i beslutet att ringa närmaste klinik för att boka tid samt rådfråga.

Det kan mycket väl vara så att Audrey har fysiologiska problem men det troliga (enligt veterinären) är att hon är stressad. Och när vi tänker på saken så absolut. Enligt veterinären har de varit en väldigt kort period hos oss (känns länge). Lägg sen till att A inte gillar att dela Stanley, att händer är farliga och att hon inte vet hur hon ska be om det hon behöver på ett för henne tryggt och kärleksfullt sätt.

Mannen har därför inhandlat Feliway classic vilket vi hade de första två månaderna. Du sätter in doftgivaren i väggkontakten och lugnande (totalt luktfri för oss människor) doftämnen (syntetisk kopia av kattens ansiktsferomoner) frigörs. Detta ska bidra till ökad trygghetskänsla samt komma till räta med oönskade beteendeproblem som "kiss i sängen".

Vi trodde att vi inte behövde köpa nytt när det förra tog slut, att katterna inte behövde mer men ack så fel vi kanske hade.

Fortsättning följer ...



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar