lördag 14 november 2020

Obstinat tonåring eller trotsig treåring?

Jaha då är vi där igen, suck. Eller rättare sagt jag är, inte mannen på samma sätt. Vi har en bortskämd och obstinat tonåring hemma. Alternativt en liten unge som är mitt uppe i sin "treårs trots" och ändrar spelreglerna utifrån egna behov samt önskemål.

Japp, jag har blivit nerkissad ... igen.

Audrey har återigen tagit till fula trick för att få upp mig ur sängen. Vid det här laget så vet vi att det handlar om att få uppmärksamhet och ett säkert sätt är att kissa lite på mattes täcke.

Igår hade hon dock inget för det, jag slängde in täcket i tvättmaskinen, drog på mig morgonrocken och stängde sovrumsdörren sen la jag mig. Mannen erbjöd mig plats under sitt och katterna fick vänta.

De hade kommit redan kl 05. Stanley på sitt försiktiga och mjuka sätt med en nos som strök sig över min hand och Audrey busigt attackerande. En timme höll de ut sen fick Audrey nog ... och kissade.

Kanske var hon extra hungrig? Det spelar ingen roll, hon gjorde det förbjudna, det hon vet är fel men som ofta leder till att jag faktiskt stiger upp (= frukost).

Vi sitter i en psykologisk varggrop och bestraffningar är fel väg att gå. Lyfta upp henne och placera henne i lådan är omöjligt då vi inte får röra (= övergrepp). Att göra som jag/vi gjorde i morse är det enda vi kan, stänga ute och på så vis försöka släcka beteendet, inte låta henne få uppmärksamhet och bekräftelse i just denna situation.

Jag pratar med henne precis som om hon skulle varit mitt barn och Audrey lyssnar MEN det är också allt. Denna lilla dam som är så bedårande söt, lekfull och nyfiken är också svartsjuk. Hon gillar inte att dela Stanley med oss. Om mannen leker med S så kommer A och tar över. Den snälla hankatten borde säga ifrån och markera men backar. Problemet blir då gränssättning, när vi inte kan (eftersom vi fortfarande arbetar på tillit och förtroende) och Stanley är för snäll så gör Audrey som hon vill.

Obstinat tonåring eller trotsig treåring, välj själv.

Får flashbacks till en elev som jag hade för många år sedan. Denna lågstadietjej räckte upp handen och berättade målande hur ORÄTTVIST hon tyckte att det var att det fanns andra bilder i familjens fotoalbum än på henne! Fanns enbart en lösning och det var att slita ut alla andra foton ... 

Hemma hos oss behöver vi hitta fler sätt att nå Audrey, ge henne positiv uppmärksamhet (vilket vi gör) i framför allt leksituationer samt fortsätta att träna henne på ofarlig beröring.

Hej och hå, avslutar med att konstatera att mannen har helt rätt, mina sängkläder har aldrig varit renare!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar