torsdag 17 mars 2022

Borde inte båda benen bli lika trötta?!

                                 


Det är något lustigt med mig. Vet inte om jag ska säga underligt (?) för alla har vi våra egenheter. Ju mer jag lär mig om min kropp, vad som fungerar och vad den inte gillar desto mer förundrad blir jag.

Den talar till mig! Hela tiden. Signalerar när den är balanserad och nöjd men framför allt om jag glömmer bort att lyssna.

Mina sidor (kroppshalvor) är olika, vilket är vanligt. Min högra höft är öppnare och smidigare medan den vänstra höften är mer stängd. Det har varit lätt för ögat att se att jag har större rörlighet på höger sida samtidigt som jag vet att min vänstra är starkare och mer stabil. Har tidigare tänkt att "det bara är så..."
Ungefär som vänster höft håller emot?

När jag blir trött eller kroppen är obalanserad så känner jag det i vänster framsida lår högt upp mot höften. Varför bara på vänster sida? Borde inte båda mina ben bli lika trötta???


För inte så länge sedan slog det mig att det kanske är precis så det är, att vänster höft slutit sig? Den bär på historia eller i vart fall så gör mitt vänstra ben det (vilket jag glömmer bort). När jag var liten så brände jag mig, inte en gång utan två, på vänster ben. Den första gången kröp jag på golvet och fick tag på tvättmaskinslangen vilket resulterade i skållhett vatten högt upp på insidan av låret.
Den andra gången klättrade jag på spisen som vickade. På plattan kokade köttsoppa som stänkte över samma ben (det vänstra) samt mellan mina skulderblad.
Ja, jag var halvvild eller i alla fall nyfiken och ständigt på upptäcksfärd när jag var liten. Såren läkte och ärren finns men jag har glömt, de är en del av mig som jag accepterat.

Hur som så kanske detta är en anledning till mina sidors olikheter? Eller inte? Min grundtrygghet fick en törn när jag var ett halvår och senare när jag var cirka 3,5 år. Jag skakades om men mina föräldrar var de bästa, personalen på sjukhuset suverän och min självkänsla stark. Såren läkte men någonstans långt inne i kroppen finns kanske också ett minne som kommer ihåg skräcken, smärtan och sorgen.


Spännande tanke. Kanske har jag slagit huvudet på spiken?! Kanske inte?


Kolla min högra och vänstra höft, visst ser höger ben längre ut? 
Idag syns inte skillnaden så här mycket, knappt alls. 
Nu handlar det mesta om själva "känslan" och att mina sidor 
delvis ÄR olika starka samt rörliga.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar