lördag 19 november 2022

Återbruk - second use


Efter sommaren skickade jag och mannen iväg utrensade kläder till ett företag som säljer "begagnat" eller om du så vill second use. Det var (märkes)plagg som vi redan tidigare rensat bort och funderat på att skänka. Kläderna var schyssta och vissa är knappt använda så att slänga har aldrig varit ett alternativ.

Många jag känner är själva bra på att lägga ut varor på nätet eller så står de på loppis - det är inte vi. Jag har försökt men det bär emot samt tar oerhört lång tid både innan och efter, plus att undertecknad kommer hem med större delen av varorna. Som personer så ger vi hellre än säljer.



Denna gång var dealen lockande. Vi skickade in allt och sen lovade nätföretaget att fixa resten. Veckorna har gått och emellanåt har vi funderat vad som hänt ... eller inte händer? Så i fredags fick mannen meddelande. Våra kläder var nu uppackade, kontrollerade och redo att hamna på hemsidan för försäljning. Spännande! Mina kläder kom först med bild, pris och märke och mannen som står som säljare fick klicka på att vi accepterar det satta priset. 

Jag undrade hur mycket företaget drar vid försäljning och det visar sig att de tar 60% vilket är rätt mycket, inte nog med det de tar dessutom ut en annonsavgift för varje plagg så den eventuella vinst blir marginell men som mannen säger: även om summan blir lägre så blir den högre än om kläderna hängt kvar i garderoben, slängts eller hamnat i en container för återbruk.

Vad vi ska göra för pengarna? Säg det?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar